Gräddsås

Quorn är verkligen billigt i pp! Har blivit en hel del på senaste tiden.. Jaa så kan det vara när inspirationen tryter!
Quornfilé med kokta morötter och gräddsås
5,5 pp / portion
Quornfiléerna är färdiga att stekas direkt ifrån frysen. Mina stekte jag i 1 msk rapsolja, starkt paprikapulver, salt och peppar.
Filéerna ger endast 2,5 pp för 2 st! (eller ja 2,5pp för 100 gram) Fantastiskt.
Morötterna kokade jag i saltat vatten ett par minuter.
Gräddsås 12 pp för hela såsen (1 dl ingår i dom 5,5 pp per portion för hela maträtten ovan)
Skyn från stekningen  (1 msk rapsolja plus kryddorna)
buljong eller liknande
soja
2 msk vetemjöl
1 dl vatten
2 dl låglaktos mellanmjölk
1 dl laktosfri matgrädde 10%
Häll skyn i en kastrull, vispa ner 2 msk vetemjöl.
Vispa ner mjölk, vatten och matgrädde.
Låt koka 2-3 minuter
Smaka av med soja, buljong (jag använder pulver) och peppar (eller vad du tycker behövs)
Här har jag räknat 1 dl sås per portion men jag själv använde 0,5 dl till denna rätt. Jag är såsälskare och hade lätt kunnat äta mer ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0