Ge blod - rädda liv

Idag blev jag uppriktigt ledsen när Nicole påminde mig om blodbristen i Sverige.
Nicole behöver blod för att bli frisk men det finns många mer akuta fall där blodet måste användas i första hand.
I Stockholm behöver man fylla på med 1000 liter blod för att klara en trygg försörjning i sommar.
Det finns inga alternativ till blodgivarens insats eftersom blod inte kan tillverkas på konstgjord väg.
Blodet är dessutom en färskvara som bara kan lagras i sex veckor.
Om du är mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare.
Blodcentralen kontrollerar ditt blodvärde (Hb) som måste vara minst 125 g/L om du är kvinna och 135 g/L om du är man. Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år.
Du bildar ständigt nytt blod. Efter några veckor finns normalt antal blodkroppar i cirkulation igen.

Det finns arbetsplatser där man har en betald friskvårdstimme i veckan, borde man inte kunna få använda den till att lämna blod 3 ggr per år?

Kommentarer
Postat av: Nicole (någorlunda ung 2 barns mamma)

Men vad du är go!!!

fäller en liten tår

2009-06-12 @ 21:54:45
URL: http://www.varmdomorsan.se
Postat av: Lena

Halloj! Jag vill ha dem! Om det är ok att jag betalar den 25 dvs. Vi åker iofs till Finland på tisdag och är borta nån vecka, tio dar så om jag kan fixa det efter att vi kommit hem?

2009-06-14 @ 13:15:05
URL: http://www.koala.nu/blahblah

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0