Chokladkaka med sötningsmedel

Chokladkaka 14,5 p - 12 bitar
1,5 p/bit (eller rättare sagt 1,2 men jag avrundar uppåt)

1/2 +2 msk becel 38% (37 gram)
2 msk ströbröd
2 dl sötningsmedel (eller den mängd som motsvarar 2 dl socker)
2 dl minimjölk
1 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl kakao (36 gram)

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj en rund kakform med löstagbar kant med 1/2 msk smör och bröa den.
Smält 2 msk smör, vispa smöret och sötningsmedlet ordentligt.
Rör ner hälften av mjölken samt mjöl blandat med bakpulver, vaniljsocker och kakao.
Tillsätt resten av mjölken och rör till en jämn smet.
Grädda på nedersta falsen i ugnen ca 10 minuter.

(rör ner betyder som vanligt i baksammanhang att man rör försiktigt och inte mer än nödvändigt.)

Utvärdering:

Det här är kanske som med lightläsk, att man måste vänja sig. Jag tycker att den smakar bra men vet inte om det är för att jag inte äter socker så ofta? med en klick grädde så funkar den nog för dom flesta.
F säger att han inte kände nån konstig smak alls, han var bara deprimerad över att den inte var kladdig ;)
Har ställt den i kylen nu så får vi se hur den blir.

Tips:
Byt ut 1 tsk bakpulver mot ett ägg (ger 2 p extra)
Byt ut minimjölk mot nån fetare mjölk eller kanske grädde (1,5 % ger 1 p extra)

Det var absolut inte mitt sista försök men nu vill jag ju baka något annat och inte traggla mer med den här ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0