Trafiksäkerhet

Om det är något som jag brinner för så är det säkerheten i trafiken.
För er som inte vet så var jag med om en bilolycka 2003. En frontalkrock med en grusbil. Det gick i max 40 km/h och det var ungefär som att köra in i en betongvägg.
Det var frågan om brandmännen skulle klippa taket på bilen för att få ur mig ur bilen, det behövdes dock inte till slut utan dom bar ut mig och sen blev det ambulans till närmaste sjukhus. En massa massa timmar senare fick jag åka hem igen. Rejält blå och omskakad.
Man upptäckte en whiplashskada som 5 år senare fortfarande är för jävlig. Jag äter receptbelagd stark medicin och kan i stort sett inte göra ett skit utan att få ont.
Just nu under amningen så håller hormonerna det hela i skick så jag passar på att kunna hacka lök, diska, bära barnen i 3 minuter, dammsuga osv. För det är kört sen.
Bär jag en tung kasse från bilen blir jag liggande sen, det var det som hände när jag senast skrev ett upprört inlägg.
Olyckan var inte mitt fel och jag hade inte kunnat göra något för att förhindra den.
Jag hade bältet utanpå vinterjackan och det ska man aldrig ha, alltid bältet så nära kroppen som möjligt, dock skapade detta endast extra blåmärken och svullnader, inget jag får lida av i efterhand.

En vän till mig har en pappa som har jobbat med just bilsäkerhet och vet vad han snackar om. Kolla gärna ntf
Heller avskaffar jag bilen, hälsar aldrig mer i livet på släktingar, går och handlar varje dag, säger upp mig och är hemma på heltid med barnen än att sätta dom framåtvända i förtid. Andra mindre dramatiska alternativ vore ny bakåtvänd bilstol eller ny bil.
Det är inte farligt med böjda knän eller korsade ben, men det är farligt för nacken att sitta framåt för tidigt.
Hade Wilma suttit framåtvänd i bilen vid denna olycka hade hon varit död och det hade jag inte velat ha på mitt samvete.
Jag är absolut ingen som hackar eller behöver skaffa mig ett liv, alla gör som dom vill, jag gör så här och här har ni min förklaring till varför :)
Ni får gärna avsky mig och tro att jag tycker att jag är bäst. Så är icke fallet och jag avskyr inte er som gör annorlunda, vi är alla vuxna människor och gör det vi tror är bäst.

Kommentarer
Postat av: Sussi

Kanoninlägg som jag håller med om till fullo! Inget är så viktigt som att skydda sitt barn! Varför utsätta dem för onödiga risker!?! När det finns bra stolar!

2008-12-19 @ 15:36:03
Postat av: Emelie (tokfrjant)

Håller med, i vissa länder rekommenderar man inte att ha barnet bakåtvänt om jag minns rätt. Det är sjukt!

2008-12-19 @ 17:28:51
URL: http://www.emelie.se.nu
Postat av: Anna

Håller absolut med dig!

2008-12-19 @ 20:20:13
URL: http://snoddas-snoddas.blogspot.com
Postat av: Emelie

Usch vilken hemsk upplevelse!

Har hört andra med som fått whiplash-skada , det lär vara ett helvete att leva med!!!

Det där med att vända barnet framåt för tidigt har jag varit rädd för att göra eftersom Milton är så otroligt stor för sin ålder.

Man har svårt att se hur han ska få plats i stolen/bilen tills han är 4 år (det är väl det de bör vara?)men tydligen kan huvudet vara en bit över bilstolen och då kanske det ska gå.

Man vill ju inget hellre än åka säkert i bilen, man skule ju aldrig förlåta sig själv OM något skulle hända dem och man brustit med säkerheten.

Ha en fin lördag.

Kram!

2008-12-20 @ 09:00:09
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0